tisdag 12 maj 2015

LYCKA

Läste någonstans att man ska göra en lista över saker som gör en lycklig. Sen ska du göra en lista över saker du gör varje dag. Hur väl stämmer dessa listor överens?
 Hur mycket gör du av saker som är bra och som du mår bra av?
 Tror att vi alla innerst inne vet vad vi  behöver men att vi styrs alldeles för mycket av yttre krav och måsten. Måsten som egentligen inte är måsten utan något som vi förväntar oss av oss själva utifrån vad vi tror att andra vill ha av oss.
Hur ofta förväxlar vi inte lycka med materiella ting, nya kläder, och andra saker fast vi vet att det i grunden inte alls gör oss lyckliga. Ju mer jag yogar kommer jag närmare mig själv. Min innersta kärna där jag kan välja bort det som stör och som inte är viktigt i mitt liv. Jag väljer bort mat som jag inte mår bra av, saker jag inte behöver och människor som inte tillför glädje i mitt liv.
Vad är lycka för dig?
För mig handlar det om stunder av närvaro eller medvetenhet att vara här och nu. Totalt fokus på stunden du är i och att du inte kan ha det bättre än just i den givna situationen.

För mig handlar lycka om närvaro med andra människor eller djur och när jag listar mina lyckostunder ser jag ingen av dem faktiskt kostar någonting.

LYCKA för mig är:
*Att jag får vakna upp varje morgon och känna att min kropp fungerar. Att jag andas och att min dag är som ett oskrivet blad där allt är möjligt.

* På yogamattan när jag hittar min andning och mitt flow.

* När jag får uppleva stämningen, glädjen och samhörigheten som uppstår på en friidrottsträning eller tävling med min dotter. Att vi delar samma upplevelse både i med- och motgång.

* Att få vara i skogen. Min pappa lärde mig tidigt att se naturens skönhet, att känna tystnaden, stillheten och bara betrakta träden och vara i mina egna tankar.

*En solnedgång vid havet i Grekland. Havet är vindstilla och det är sådär lagom varmt.

*Att gå barfota i gräset en tidig sommarmorgon.

*Att känna närhet och samhörighet i den jag älskars famn. Att just i den stunden känna lugnet och att det inte är något annat som stör.

*Att se på sina fina barn med stolthet och som växer och växt upp till underbara individer. Barn som jag kan dela både glädje och sorg med.

* Mycket fniss och prat med mina närmsta vänner. Människor som tycker om och accepterar mig som jag är.

Listan skulle kunna göras lång, just nu är ovanstående det som är viktigast för mig.

VAD ÄR LYCKA FÖR DIG?


1 kommentar:

  1. Jag blir lycklig av att läsa till blogginlägg. Varm i själen och ända ut i tårna

    Patrizia
    http://lifeofrunning.blogg.se/

    SvaraRadera